Poznaj
JK-05L Junior

Zastrzałowy górnopłat stworzony z dbałością o każdy detal.
Elegancki - bezpieczny - komfortowy

Opis konstrukcji

Zaprojektowany z dbałością
o każdy detal.

JK-05 JUNIOR to zastrzałowy grzbietopłat.

Wszystkie zasadnicze zespoły płatowca mają strukturę skorupową z kompozytów na bazie włókien szklanych lub węglowych. Kadłub w postaci samonośnej skorupy lokalnie usztywniany materiałem 3D, mieści w części przedniej, dwuosobową kabinę z miejscami obok siebie.

Szerokość kabiny 1,2 m.

Skorupa technologicznie dzieli się na dwie symetryczne połówki z usztywnieniami, oraz zintegrowaną płytę podłogowo - bagażnikową, wklejaną podczas łączenia połówek.

Fotele o konstrukcji skorupowej z kompozytów.

Osłona kabiny - szyba rozwijalna z odpornego na ultrafiolet szkła akrylowego (Polimetakrylan metylu PMMA), na ramie z kompozytu, dzielona w płaszczyźnie symetrii, zawieszona na środkowym słupku - otwierana do góry, do środka.

Zespół łączący skrzydła, to płaska kratownica z rur stalowych.

Statecznik pionowy integralny z kadłubem.

Podwozie trójkołowe z kołem przednim. Golenie główne wolnonośne, kompozytowe. Koła główne hamowane razem, koło przednie sterowane, sprzężone ze sterem kierunku. Opcjonalnie koła osłonięte laminowanymi owiewkami.

Skrzydła prostokątne z charakterystycznym przewężeniem przy kadłubie dla poprawienia widoczności. Zastosowano profil NN-1817 dla jego odporności na zanieczyszczenia krawędzi natarcia, przy bardzo korzystnych charakterystykach aerodynamicznych - sprawdzony na szybowcu PW - 5 "SMYK" Konstrukcja skrzydła skorupowa, przekładkowa, z dźwigarem nośnym podpartym zastrzałem.

Na całej rozpiętości klapolotka szczelinowa o konstrukcji skorupowej, zawieszona do skrzydła na pięciu wysięgnikach napędzana przy kadłubie. Klapolotka wykonana z laminatu węglowego ze względu na konieczną wysoką sztywność skrętną, przy jak najmniejszej masie (wymagania antyflaterowe). Wewnątrz skrzydła nie ma żadnych skomplikowanych instalacji ani systemów sterowania.

Usterzenie poziome klasyczne o obrysie prostokątnym, konstrukcji skorupowej z kompozytów. Ster kierunku skorupowy. Układy sterowania popychaczowe.

Trymer steru wysokości - sprężynowy, przestawiany elektrycznie. W wersji podstawowej jeden drążek sterowy pośrodku kabiny.

Silnik ROTAX 912 UL o mocy 80 KM.

Zbiorniki paliwa na 70 l za kabiną załogi.

topaz image topaz image
Wyposażenie standardowe

Komfort i bezpieczeństwo standardem
JK-05 Junior

WYPOSAŻENIE KABINY

Dwa fotele o strukturze skorupowej z kompozytów o zbrojeniu z włókien szklanych i węglowych (kolor tapicerki do uzgodnienia). Dwa komplety pasów bezpieczeństwa. Boczne wloty powietrza.

SYSTEMY STEROWANIA

Stery napędzane są przez system drążków i rur skrętnych. Sterowanie sterem wysokości i lotkami przez centralny drążek sterowy umieszczony pomiędzy fotelami. Sterowanie sterem kierunku, przez dwa zestawy pedałów (przed lewym i prawym fotelem). Sterowanie klapami i trymerem steru wysokości, elektryczne przez dwa zestawy przycisków na główce drążka sterowego. Sterowanie hamulcami kół głównych - dźwignią na drążku sterowym. Sterowanie silnikiem (gaz) - manetkami na burtach w kabinie samolotu. Sterowanie składem mieszanki (ssanie) - manetką z lewej strony tablicy przyrządów.

ZESPÓŁ NAPĘDOWY

Silnik ROTAX 912 UL. Silnik jest zamocowany do kadłuba na ramie z rur stalowych przez gumowe amortyzatory. Śmigło trzyłopatowe Aero-Sail o średnicy 1,72 m, o skoku przestawianym na ziemi. Osłony silnika z kompozytu węglowego, mocowane systemem szybkozłączy typu Camm-Lock. Automatyczne sterowanie temperatury płynu chłodzącego (termostat).

UKŁAD PALIWOWY

W skład układu paliwowego wchodzi: dwa połączone zbiorniki o łącznej pojemności 70 l zabudowane w kadłubie za kabiną, odstojnik i filtr paliwa. Przewody paliwowe gumowe.

INSTALACJA ELEKTRYCZNA

Odbiorniki elektryczne

  • rozrusznik silnika
  • układ zapłonowy
  • silniki napędu klap i trymera
  • wskaźniki pracy silnika
  • wskaźnik ilości paliwa
  • elektryczna pompa paliwa

Zasilanie

  • akumulator
  • alternator

Przelączniki w kabinie

  • wyłącznik główny
  • stacyjka
  • 2 wyłączniki zapłonu
  • przełączniki sterowania klap
  • przełączniki sterowania trymera

Wyposażenie pilotażowo - nawigacyjne

  • prędkościomierz
  • wysokościomierz
  • wariometr
  • chyłomierz poprzeczny
  • busola
  • dajniki ciśnienia statycznego i dynamicznego
  • wskaźnik położenia klap
  • wsikaznik położenia trymera

Wskaźniki zespołu napędowego

  • obrotomierz
  • wskaźnik temperatury płynu chłodzącego L i P
  • wskaźnik napięcia ładowania
  • wskaźnik ilości paliwa
  • wskaźnik ciśnienia paliwa
  • licznik godzin pracy silnika

MALOWANIE

Na biało. Kabina na kolor szary

170
km/h
prędkość przelotowa
topaz image
plane
Dane techniczne

Innowacyjne rozwiązania połączone z
zaawansowaną techniką.

silnik ROTAX 912 UL
moc silnika 80 KM
pojemność zbiornika paliw 70 l
zużycie paliwa 10 l/h
rozpiętość skrzydeł 10,58 m
powierzchnia nośna 10,2 m2
długość 5,7 m
wysokość 2,25 m
ciężar własny (z GRS) 299 kg
ciężar maksymalny (z GRS) 472,5 kg
prędkość przelotowa 170 km/h
prędkość maksymalna lot poziomy 205 km/h
prędkość Vne 240 km/h
prędkość przeciągnięcia 55 km/h
prędkość wznoszenia 6 m/s
rozbieg 80 m
dobieg 100 m

ROTAX 912 UL

moc silnika 80 KM
pojemność zbiornika paliwa 70 l
zużycie paliwa 10 l/h
rozpiętość skrzydeł 10,58 m
powierzchnia nośna 10,2 m2
długość 5,7 m
wysokość 2,25 m
ciężar własny (z GRS) 299 kg
ciężar maksymalny (z GRS) 472,5 kg
prędkość przelotowa 170 km/h
prędkość maksymalna lot poziomy 205 km/h
prędkość Vne 240 km/h
prędkość przeciągniecia 55 km/h
prędkość wznoszenia 6 m/s
rozbieg 80 m
dobieg 100 m