Poznaj KR-030 Topaz

Bez zastrzałowy górnopłat stworzony z dbałością o każdy detal.
Elegancki - szybki - komfortowy

Opis konstrukcji

Zaprojektowany z dbałością
o każdy detal.

KR-030 Topaz to bez zastrzałowy górnopłat.

Wszystkie zasadnicze zespoły płatowca mają strukturę skorupową z kompozytów na bazie włókien szklanych lub węglowych. Kadłub w postaci samonośnej skorupy lokalnie usztywniany materiałem 3D, mieści w części przedniej, dwuosobową kabinę z miejscami obok siebie.

Szerokość kabiny 1,2 m. Skorupa technologicznie dzieli się na dwie symetryczne połówki z usztywnieniami, oraz zintegrowaną płytę podłogowo - bagażnikową, wklejaną podczas łączenia połówek.

Fotele o konstrukcji skorupowej z kompozytów. Osłona kabiny - szyba przednia rozwijalna z odpornego na ultrafiolet szkła akrylowego (Polimetakrylan metylu PMMA), drzwi boczne również ze szkła akrylowego (PMMA) o grubości 3 mm na ramie z kompozytu.

Statecznik pionowy integralny z kadłubem. Podwozie trójkołowe z kołem przednim. Golenie główne wolnonośne, kompozytowe. Koła główne hamowane razem, koło przednie sterowane, sprzężone ze sterem kierunku. Opcjonalnie koła osłonięte laminowanymi owiewkami.

Skrzydło wykonane w całości, prostokątne, mocowane na czterech sworzniach. Zastosowano profil NN-1817 dla jego odporności na zanieczyszczenia krawędzi natarcia, przy bardzo korzystnych charakterystykach aerodynamicznych - sprawdzony na szybowcu PW-5 "SMYK". Konstrukcja skrzydła skorupowa, przekładkowa, z dźwigarem nośnym.

Klapy szczelinowe o konstrukcji skorupowej, zawieszone do skrzydła na wysięgnikach napędzane przy kadłubie - elektryczne, sterowanie na drążku.

Lotka wykonana z laminatu węglowego ze względu na konieczną wysoką sztywność skrętną, przy jak najmniejszej masie (wymagania antyflaterowe) z wyważeniem masowym zamocowanym na jej końcu.

Usterzenie poziome klasyczne o obrysie prostokątnym, konstrukcji skorupowej z kompozytów. Ster kierunku skorupowy. Układy sterowania popychaczowe.

Trymer steru wysokości - sprężynowy, przestawiany elektrycznie, sterowanie na drążku

Zbiorniki paliwa o pojemności 100 l. zamontowane w skrzydłach.

topaz image topaz image
Wyposażenie standardowe

Komfort i bezpieczeństwo standardem
KR-030 Topaz

WYPOSAŻENIE KABINY

Centralnie umieszczony drążek sterowy daje bardzo dużą swobodę w zajmowaniu miejsca w kabinie. Dodatkowo podczas lotu ręka pilota może spoczywać na podłokietniku co jest niemożliwe w samolotach z tradycyjnie umieszczonym drążkiem lub wyposażonych w wolant. Komfortowe fotele, profilowane z możliwością regulacji oparcia

SYSTEMY STEROWANIA

Stery napędzane są przez system drążków i rur skrętnych. Sterowanie sterem wysokości i lotkami przez centralny drążek sterowy umieszczony pomiędzy fotelami. Sterowanie sterem kierunku, przez dwa zestawy pedałów (przed lewym i prawym fotelem). Sterowanie klapami i trymerem steru wysokości, elektryczne przez dwa zestawy przycisków na główce drążka sterowego. Sterowanie hamulcami kół głównych - dźwignią na drążku sterowym. Sterowanie silnikiem (gaz) - manetkami na burtach w kabinie samolotu.

ZESPÓŁ NAPĘDOWY

Silnik z serii ROTAX 912 . Zamocowany do kadłuba na ramie z rur ze stali nierdzewnej przez gumowe amortyzatory. Osłony silnika z kompozytu węglowego, mocowane systemem szybkozłączy typu Camm-lock.

AWIONIKA

Samolot standardowo jest wyposażony w cockpit glass Nesis III firmy Kanardia. Jest to urządzenie łączące w sobie zarówno funkcje EMS i PFD. Posiada dotykowy ekran o przekątnej 8’4”, który nawet przy świetle słonecznym jest doskonale czytelny. Posiada zintegrowany system nawigacji lotniczej z możliwością planowania własnych tras oraz wgrywania wcześniej zaplanowanych odcinków.

Posiada wiele przydatnych funkcji:

  • radar pogodowy wyświetlany na mapie
  • możliwość pobierania depesz pogodowych METAR oraz TAF
  • obsługa radia

W standardowym wyposażeniu znajdują się wszystkie niezbędne przyrządy tj. Radio FUNKE ATR 833 Mk II , busola magnetyczna, chyłomierz.

INSTALACJA ELEKTRYCZNA

Odbiorniki elektryczne

  • silniki napędu klap i trymera
  • dodatkowa elektryczna pompa paliwa
  • podświetlenie deski rozdzielczej
  • nawiew powietrza na przednią szybę
  • oświetlenie obrysowe
  • reflektor lądowania
  • Radio z instalacją

Przelączniki w kabinie

  • wyłącznik główny
  • stacyjka
  • 2 wyłączniki zapłonu
  • przełączniki sterowania klap
  • przełączniki sterowania trymera
  • przycisk PTT
  • awaryjny wyłącznik alternatora
  • włącznik dodatkowej pompy paliwa
  • włącznik reflektora lądowania
  • włącznik świateł obrysowych

Wskaźniki

  • obrotomierz
  • wskaźnik temperatury płynu chłodzącego L i P
  • wskaźnik napięcia ładowania
  • wskaźnik ilości paliwa
  • wskaźnik ciśnienia paliwa
  • licznik godzin pracy silnika
  • wskaźnik położenia klap
  • wskaźnik położenia trymera
  • chyłomierz poprzeczny
  • busola

MALOWANIE

Na biało. Kabina na kolor szary

200
km/h
prędkość przelotowa
topaz image
plane
Dane techniczne

Innowacyjne rozwiązania połączone z
zaawansowaną techniką.

silnik ROTAX 912 UL ROTAX 912 ULS ROTAX 912 IS
moc silnika 80 KM 100 KM 100 KM
pojemność zbiornika paliw 100 l
zużycie paliwa 10 l/h 13 l/h 8 l/h
rozpiętość skrzydeł 10,58 m / 9,60
powierzchnia nośna 10,1 m2
długość 5,95 m
wysokość 2,3 m 2,35 m 2,35 m
ciężar własny (z GRS) 305 kg 310 kg 320 kg
ciężar maksymalny (z GRS) 472,5 kg
masa startowa LSA (z GRS) 472,5 kg (LSA 560 kg)
prędkość przelotowa 189 km/h 200 km/h 205 km/h
prędkość maksymalna lot poziomy 210 km/h 237 km/h 237 km/h
prędkość Vne 240 km/h
prędkość przeciągniecia 65 km/h
prędkość wznoszenia 6 m/s 8 m/s 8 m/s
rozbieg 80 m 70 m 70 m
dobieg 100 m

ROTAX 912 UL

moc silnika 80 KM
pojemność zbiornika paliwa 100 l
zużycie paliwa 10 l/h
rozpiętość skrzydeł 10,58 m / 9,60
powierzchnia nośna 10,1 m2
długość 5,95 m
wysokość 2,3 m
ciężar własny (z GRS) 305 kg
ciężar maksymalny (z GRS) 472,5 kg
masa startowa LSA (z GRS) 472,5 kg (LSA 560 kg)
prędkość przelotowa 189 km/h
prędkość maksymalna lot poziomy 210 km/h
prędkość Vne 240 km/h
prędkość przeciągniecia 65 km/h
prędkość wznoszenia 6 m/s
rozbieg 80 m
dobieg 100 m

ROTAX 912 ULS

moc silnika 100 KM
pojemność zbiornika paliwa 100 l
zużycie paliwa 13 l/h
rozpiętość skrzydeł 10,58 m / 9,60
powierzchnia nośna 10,1 m2
długość 5,95 m
wysokość 2,35 m
ciężar własny (z GRS) 310 kg
ciężar maksymalny (z GRS) 472,5 kg
masa startowa LSA (z GRS) 472,5 kg (LSA 560 kg)
prędkość przelotowa 200 km/h
prędkość maksymalna lot poziomy 237 km/h
prędkość Vne 240 km/h
prędkość przeciągniecia 65 km/h
prędkość wznoszenia 8 m/s
rozbieg 70 m
dobieg 100 m

ROTAX 912 Si

moc silnika 100 KM
pojemność zbiornika paliwa 100 l
zużycie paliwa 8 l/h
rozpiętość skrzydeł 10,58 m / 9,60
powierzchnia nośna 10,1 m2
długość 5,95 m
wysokość 2,35 m
ciężar własny (z GRS) 320 kg
ciężar maksymalny (z GRS) 472,5 kg
masa startowa LSA (z GRS) 472,5 kg (LSA 560 kg)
prędkość przelotowa 205 km/h
prędkość maksymalna lot poziomy 237 km/h
prędkość Vne 240 km/h
prędkość przeciągniecia 65 km/h
prędkość wznoszenia 8 m/s
rozbieg 90 m
dobieg 100 m